• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Det är 700 kr, kolla och jämför med skatteverket.
Räkna ihop 12 månader och dela på 12.
Om man räknar enligt det så har jag mindre inkomst.
Jag började jobba i augusti förra året. Min deklarerad inkomst förra året var 340k vilket blir 28 300 kr. I år kommer det bli 364 800 kr. Så jag fattar inte hur de får det till 31 100kr.
Sen jämkar jag också i år. Hur blir det från januari när jag betalar skatt som vanligt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Jag överväger att släppa de flesta av mina skulder till löneutmätning nu. Alltså sluta betala på dem från slutet av oktober. Kan det ta 3-4 månader från att man slutar betala till löneutmätning startar kanske? Alla skulder kommer ju inte komma in samtidigt så jag antar att om det redan finns en löneutmätning så omfördela bara KFM pengarna mellan borgenärerna ?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Jag överväger att släppa de flesta av mina skulder till löneutmätning nu. Alltså sluta betala på dem från slutet av oktober. Kan det ta 3-4 månader från att man slutar betala till löneutmätning startar kanske? Alla skulder kommer ju inte komma in samtidigt så jag antar att om det redan finns en löneutmätning så omfördela bara KFM pengarna mellan borgenärerna ?

Ja, 3-4 månader låter rimligt, kanske 5. Det beror lite på hur länge du håller på betalningsföreläggandena…
Har du en pågående löneutmätning adderas bara skulderna och den tuffar vidare, med en omfördelning mellan borgenären kommande månad.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Ja, 3-4 månader låter rimligt, kanske 5. Det beror lite på hur länge du håller på betalningsföreläggandena…
Har du en pågående löneutmätning adderas bara skulderna och den tuffar vidare, med en omfördelning mellan borgenären kommande månad.
Tack, då vet jag. Har inte tänkt dra ut på det något nämnvärt. För många år sen hade jag skulder och svarade inte på delgivningarna. Plötsligt en dag dök kronofogden upp på jobbet! Tack och lov hade jag en snabbtänkt chef som "gömde" kronofogden på sitt kontor och hämtade mig, så inte kollegorna skulle få veta. Jobbade på en plats med inte så trevliga kollegor på den tiden.
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
302
Poäng
447
Om ditt förbehåll är korrekt så är beslutet korrekt. Din inkomst har med allra största sannolikhet kontrollerats mot Skatteverkets månadsuppgifter, de är vad din arbetsgivare redovisar, man får hoppas att det är korrekt.
Detta har på intet vis (som påpekats upprepade gånger tidigare) med din anställningsform att göra.
Nej inte anställningsformen men graden.
Jag har arbetat 75% i flera år, de kan inte kollat mot Skattemyndigheten. De har gått på mina uppgifter jag ärligt lämnar o redogör för varje gång. Vad jag tänkte (när jag uppgav vad heltidslönen är) är att de kollar mot arbetsgivaren, att den stämmer o vad jag får ut/vilken tjänstgöringsgrad jag har dvs vad de kan mäta ut. Arbetsgivaren kan omöjligt betala in 5000kr till KFM mer än vad jag får ut. Att få ett utmätningsbeslut på heltidslönen var som att få ett Max-beslut dvs det jag ev tjänar extra/får i semesterlön skulle då gått till KFM. Men idag har KFM rättat till allt- beslut på 75% lön landade i Min Myndighetsbrevlåda.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Tack, då vet jag. Har inte tänkt dra ut på det något nämnvärt. För många år sen hade jag skulder och svarade inte på delgivningarna. Plötsligt en dag dök kronofogden upp på jobbet! Tack och lov hade jag en snabbtänkt chef som "gömde" kronofogden på sitt kontor och hämtade mig, så inte kollegorna skulle få veta. Jobbade på en plats med inte så trevliga kollegor på den tiden.

Jäklar, tur att din chef var så snabb och klok :)
Hur kommer du få ihop ekonomin framöver, när du både ska ha löneutmätning och själv betala av på vissa av skulderna? För om jag tolkat dig rätt ska du inte släppa allt?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Nej inte anställningsformen men graden.
Jag har arbetat 75% i flera år, de kan inte kollat mot Skattemyndigheten. De har gått på mina uppgifter jag ärligt lämnar o redogör för varje gång. Vad jag tänkte (när jag uppgav vad heltidslönen är) är att de kollar mot arbetsgivaren, att den stämmer o vad jag får ut/vilken tjänstgöringsgrad jag har dvs vad de kan mäta ut. Arbetsgivaren kan omöjligt betala in 5000kr till KFM mer än vad jag får ut. Att få ett utmätningsbeslut på heltidslönen var som att få ett Max-beslut dvs det jag ev tjänar extra/får i semesterlön skulle då gått till KFM. Men idag har KFM rättat till allt- beslut på 75% lön landade i Min Myndighetsbrevlåda.
Du ska uppge den lönen som du har på 75% inte lön för heltid, men bra att det löste sig.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Jäklar, tur att din chef var så snabb och klok :)
Hur kommer du få ihop ekonomin framöver, när du både ska ha löneutmätning och själv betala av på vissa av skulderna? För om jag tolkat dig rätt ska du inte släppa allt?
Haha, ja verkligen ! Tacksam för det än idag. Jag har lite studiemedel då jag läser på distans på deltid, så dom pengarna kommer vara prioriterade på skulderna. Det är 200000:- av mina totala 500000:-, men bara 4200 - i månadskostnad. Så jag tänker att på så sätt kan skulden hos KFM bli hanterbar. Kanske är en felbedömning, men 300000:- hos KFM med en utmätning på 120000:-/år borde jag väl kunna klara inom 5 år ?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Känner mig för övrigt som en brottsling som satt mig i den här situationen. Tagit lån och nu inte kan betala. Förutsättningarna har ändrats enormt snabbt sista året och spelandet har haft en stor roll. Men fan, nån som känner igen sig i känslan ?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Haha, ja verkligen ! Tacksam för det än idag. Jag har lite studiemedel då jag läser på distans på deltid, så dom pengarna kommer vara prioriterade på skulderna. Det är 200000:- av mina totala 500000:-, men bara 4200 - i månadskostnad. Så jag tänker att på så sätt kan skulden hos KFM bli hanterbar. Kanske är en felbedömning, men 300000:- hos KFM med en utmätning på 120000:-/år borde jag väl kunna klara inom 5 år ?

Ja, får du ihop det låter det hanterbart.
Men ja, ge det en chans och funkar det inte får du bara släppa allt. Alltid bra med en plan a, b och c i dessa lägen :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp